June 20, 2024
League of Legends League of Legends Gids

10 Beste Bot Lane Duo’s voor hoge Elo in League of Legends

  • June 7, 2024
  • 11 min read
10 Beste Bot Lane Duo’s voor hoge Elo in League of Legends

In de competitieve omgeving van League of Legends is de samenwerking tussen een Attack Damage Carry (ADC) en een supportspeler van groot belang voor het behalen van succes in wedstrijden.

Elk ADC-supportduo brengt unieke sterke punten en strategische benaderingen met zich mee, waardoor een goed begrip van deze dynamiek nodig is om een competitief voordeel op tegenstanders te behalen.

Lucian en Nami

Lucian/Nami

De passive van Lucian, Lightslinger, bevat een effect dat Vigilance heet en in patch 11.17 is toegevoegd. Dit effect zorgt ervoor dat elke keer dat Lucian wordt gebuffed of gehealed door een geallieerde kampioen, zijn volgende twee auto-aanvallen bonusschade uitdelen. Nami kan deze passieve functie vaak activeren met haar vaardigheden, waardoor Lucians schade aanzienlijk toeneemt.

Lucian en Nami blinken uit in het vroege spel door hun hoge burst damage en sterke handelspotentieel. Omdat Lucian zijn passive snel kan proppen met Nami’s buffs, kunnen ze al vroeg trades winnen en kills veiligstellen, waardoor hun voorsprong vaak een sneeuwbaleffect krijgt.

Nami’s Ebb and Flow (W) zorgt voor healing en extra schade, waardoor het duo sustain heeft in de lane en het moeilijk is voor de vijandelijke bot lane om effectief te handelen.

Hoewel Lucian en Nami bekend staan om hun dominantie in de vroege game, zijn ze ook goed in de late game. Lucian’s consistente damage output en Nami’s utility en crowd control blijven het hele spel effectief, waardoor ze een betrouwbaar duo zijn in hoge Elo.

Xayah en Rakan

Xayah en Rakan zijn ontworpen om elkaar aan te vullen. Rakans vaardigheden, zoals zijn grotere E-bereik als hij in de buurt van Xayah is, zorgen voor onverwachte aanvallen en uitschakelingen, waardoor het makkelijker is om vijanden te verleiden tot slechte deals en te profiteren van hun fouten.

Als Xayah haar W (Deadly Plumage) activeert, krijgt Rakan meer bewegings- en aanvalssnelheid, waardoor ze effectiever kunnen handelen in de lane en tijdens teamgevechten.

Xayah en Rakan kunnen samen terugroepen met hun Lover’s Leap-vaardigheid, waardoor ze hun terugroepen kunnen synchroniseren en de druk in de lane effectiever kunnen houden. Dit kan vooral handig zijn voor het managen van wave control en het zorgen voor optimale back timings.

Xayah schaalt goed mee in de late game en haar vermogen om tegenstanders uit te spelen met haar ultimate en feather placement maakt haar een sterke keuze in hoge Elo. De crowd control en mobiliteit van Rakan vergroten hun potentieel in het late spel nog verder.

Senna en Tahm Kench

De vaardigheid Devour (W) van Tahm Kench biedt Senna aanzienlijke bescherming, waardoor hij haar kan opslokken en haar uit gevaarlijke situaties kan halen. Deze vaardigheid is vooral voordelig bij situaties met veel burst damage of crowd control.

Senna’s Q-vaardigheid, Piercing Darkness, biedt heling en poking-mogelijkheden, waardoor hij langdurig aanwezig kan zijn in de lane terwijl hij druk uitoefent op het andere team. Deze langdurige aanwezigheid wordt aangevuld door Tahm Kenchs Thick Skin (E), waarmee hij schade kan absorberen en gezondheid kan regenereren, wat bijdraagt aan een beter beheersbare lane-fase.

Beide champions beschikken over krachtige crowd control-mogelijkheden. Senna’s W, Last Embrace, zet vijanden vast, terwijl Tahm Kenchs Q, Tongue Lash, tegenstanders vertraagt en kan verdoven als hij drie stacks van zijn passieve vaardigheid, An Acquired Taste, verzamelt. Deze crowd control-vaardigheden zijn essentieel om kills te maken en effectief controle uit te oefenen over gevechten.

In de vastende Senna-strategie neemt Tahm Kench de rol van primaire boer op zich, terwijl Senna zich richt op het porren van vijanden en het verzamelen van zielen. Met deze aanpak kan Senna zich efficiënter ontwikkelen in de late game en haar passieve vaardigheid Absolution gebruiken om haar bereik en schade in de loop van de tijd te vergroten, terwijl Tahm Kench steeds tankier en impactvoller wordt naarmate de game vordert.

Twitch en Lulu

Lulu biedt Twitch belangrijke beschermingsmogelijkheden met haar vaardigheden. Haar E (Help, Pix!) vormt een schild voor Twitch, terwijl haar W (Whimsy) Twitch’ snelheid kan verhogen of een vijand in een onschadelijk wezen kan veranderen, waardoor die geen abilities kan casten. Dit maakt het uitdagend voor tegenstanders om Twitch snel uit te schakelen, vooral tijdens cruciale momenten in gevechten.

Lulu’s shielding- en polymorph-mogelijkheden zorgen voor een veiligere laningfase voor Twitch, die het meestal moeilijk heeft in de beginfase van het spel. Dankzij deze bescherming kan Twitch veiliger farmen, waardoor hij zonder grote tegenslagen naar het midden- en eindspel kan doorstoten.

Zowel Twitch als Lulu laten een uitzonderlijke schaalbaarheid zien als het gaat om schaalbaarheid en dapperheid in het late spel. Twitch ontwikkelt zich tot een hyper-carry personage dankzij zijn hoge damage per second (DPS) en area-of-effect (AoE) schadepotentieel van zijn ultimate ability. Ondertussen worden Lulu’s schilden en buffs krachtiger met itemization en ervaring, waardoor ze een formidabele enchanter support wordt voor teamgevechten in de late game.

Lulu’s ultieme vaardigheid (Wild Growth) kan worden gebruikt om vijanden rondom Twitch knock-out te slaan, waardoor een vorm van crowd control ontstaat die teamgevechten kan initiëren of Twitch kan beschermen tegen vijandelijke opmars. Dankzij dit aanpassingsvermogen kan het duo zich aanpassen aan verschillende scenario’s voor teamgevechten, of het nu gaat om het aanvallen van tegenstanders of het uitschakelen om de veiligheid van Twitch te garanderen.

Miss Fortune en Rell

Rells ultieme Magnet Storm (R) trekt vijanden naar zich toe en houdt ze op hun plaats, waardoor er een perfect scenario ontstaat voor Miss Fortune’s ultieme Bullet Time (R). Deze combinatie kan vijandelijke teams decimeren, vooral in teamgevechten waar meerdere vijanden bij elkaar staan.

Rell’s tankiness en crowd control zorgen voor een uitstekende peeling voor Miss Fortune, die relatief immobiel is. Rell kan Miss Fortune beschermen tegen duikers en sluipmoordenaars, zodat ze haar ultimate veilig kan uitvoeren en van een afstand schade kan toebrengen.

Rells engage-potentie met haar W (Crash Down) en follow-up crowd control kunnen leiden tot vroege kills in de laningfase. Miss Fortune’s poke met haar Q (Double Up) en E (Make It Rain) kan vijanden verzwakken, waardoor ze kwetsbaar worden voor Rell’s all-in aanvallen.

Miss Fortune’s E (Make It Rain) zorgt voor een slow en poke, die vijanden in een zone kan plaatsen en het voor Rell makkelijker maakt om haar abilities te landen. Deze combinatie kan de lane controleren en de vijandelijke bot lane farm ontzeggen.

Draven en Blitzcrank

Draven staat bekend om zijn opmerkelijk hoge schade in het begin van de game, die vooral wordt vergroot door zijn Q-vaardigheid Spinning Axe. Daarnaast dient Blitzcrank’s Q, Rocket Grab, om vijanden in Draven’s effectieve bereik te trekken, waardoor ze snel uitgeschakeld kunnen worden met zijn draaiende bijlen.

Bovendien geeft Dravens passieve League of Draven hem extra goud als hij bijlen vangt en kills maakt. Dankzij dit mechanisme kan Draven al vroeg in het spel een aanzienlijk goudvoordeel opbouwen, een voordeel dat nog wordt vergroot door Blitzcrank’s vaardigheid in het creëren van kansen om bijlen te pakken en kills te scoren.

De synergie tussen Draven en Blitzcrank komt vooral tot zijn recht in de beginfase van het spel, waarbij Draven’s krachtige damage-output en Blitzcrank’s vermogen om picks te initiëren worden benut. Een succesvolle hook van Blitzcrank kan snel resulteren in een kill of de vijand ertoe aanzetten summoner spells te gebruiken, waardoor Draven en Blitzcrank de lane controleren.

Bovendien oefent de constante dreiging van Blitzcrank’s hook voortdurende druk uit op de bot lane van de tegenstander, waardoor ze een defensieve houding aannemen en mogelijk waardevolle farmkansen missen. Deze aanhoudende druk kan de vijandelijke ADC en support effectief in een zone plaatsen, waardoor ze geen goud en ervaring kunnen verzamelen.

Vayne en Janna

Janna blinkt uit in het beschermen en pellen voor Vayne, die relatief zwak is in het vroege spel maar een hypercarry wordt in het late spel. Janna’s vaardigheden, zoals haar Q (Howling Gale) en R (Monsoon), kunnen vijandelijke aanvallen verstoren en Vayne veilig houden.

Janna’s E (Eye of the Storm) biedt een schild dat schade absorbeert en Vayne bonusaanvalschade toekent. Dit helpt Vayne niet alleen om te overleven in trades, maar verhoogt ook haar schade-output, waardoor ze effectiever is in schermutselingen en teamgevechten.

Vayne’s Q (Tumble) en passive (Night Hunter) geven haar uitstekende mobiliteit en kitemogelijkheden. Janna’s W (Zephyr) vertraagt vijanden, waardoor Vayne gemakkelijker kan kiten en herpositioneren tijdens gevechten. Dankzij deze synergie kan Vayne haar schade maximaliseren terwijl ze buiten schot blijft.

Vayne staat bekend om haar uitzonderlijke late-game scaling, waardoor ze een hypercarry wordt die tanks kan verscheuren en enorme schade kan toebrengen. Janna’s nut en bescherming zorgen ervoor dat Vayne kan overleven en gedijen in late teamgevechten.

Caitlyn en Morgana

Morgana’s Dark Binding (Q) heeft de mogelijkheid om vijanden tot wel 3 seconden lang te laten wortelen. Dit geeft Caitlyn de kans om haar Yordle Snap Trap (W) effectief te positioneren en haar volledige combo uit te voeren, wat vaak resulteert in een kill of de vijand dwingt om summoner spreuken defensief te gebruiken.

Door gebruik te maken van hun langeafstandspoke, crowd control-vaardigheden en burst-potentie kunnen Caitlyn en Morgana in de beginfase van het spel dominantie in de lane bereiken. Hierdoor kunnen ze druk uitoefenen op tegenstanders, farming-mogelijkheden belemmeren en mogelijk kills veiligstellen.

Als het ze lukt om een vroeg voordeel te behalen, zorgen Caitlyns passieve vaardigheid (Headshot) en Morgana’s vaardigheid in het immobiliseren van doelwitten voor significante obstakels voor de vijandelijke bot lane, waardoor het voor hen een uitdaging wordt om te herstellen. Hierdoor kan het duo hun voorsprong uitbuiten en hun voordeel in de loop van de tijd vergroten.

Daarnaast zorgen Caitlyn en Morgana met hun robuuste zoning-mogelijkheden en efficiënte wave-clearing-mogelijkheden ervoor dat ze doelen als Dragon en Baron makkelijker kunnen controleren. Hierdoor kunnen ze hun voorsprong verder uitbreiden en hun dominantie op de kaart verstevigen.

Samira en Nautilus

Nautilus staat bekend om zijn uitgebreide crowd control-vaardigheden, waaronder zijn Q (Dredge Line), passive (Staggering Blow) en ultimate (Depth Charge). Deze vaardigheden kunnen vijanden insluiten, waardoor Samira makkelijker kan aanvallen en schade kan toebrengen. Dankzij de crowd control van Nautilus kan Samira haar abilities vrij gebruiken, vooral haar ultimate, Inferno Trigger (R), zonder onderbroken te worden.

Nautilus is een tanky support met een hoge duurzaamheid, dankzij zijn W (Titan’s Wrath) die een schild vormt. Hierdoor kan hij schade absorberen en Samira beschermen tijdens gevechten. Zijn aanwezigheid in de frontlinie kan de aandacht afleiden van Samira, zodat zij zich kan richten op het uitdelen van schade.

Beide champions doen het goed in een agressieve speelstijl. Nautilus’ vermogen om te vechten en Samira’s verlangen om in gevechten te duiken, vullen elkaar goed aan. Deze agressieve aanpak kan de laningfase domineren en het duo klaarstomen voor een sterk middenspel.

Nautilus’ crowd control vaardigheden kunnen Samira’s passive (Daredevil Impulse) activeren, waarmee ze de duur van haar knock-ups kan verlengen. Door deze synergie kan Samira haar damage output maximaliseren en effectiever kills maken.

Ashe en Zyra

Zowel Ashe als Zyra hebben vaardigheden waarmee ze op lange afstand kunnen porren. Ashe’s W ability, Volley, en Zyra’s Q, Deadly Spines, geven ze de mogelijkheid om tegenstanders van een afstand lastig te vallen, waardoor de bot lane van de tegenstander wordt belemmerd in het effectief starten van trades.

Ashe’s ultieme vaardigheid, Enchanted Crystal Arrow, geeft haar een stun op lange afstand, die naadloos kan worden gevolgd door Zyra’s E-vaardigheid, Grasping Roots, om vijanden te immobiliseren. Deze gecoördineerde inspanning resulteert in het langdurig uitschakelen van doelwitten, wat veilige kills mogelijk maakt of tegenstanders aanzet om defensieve summoner-spreuken te gebruiken.

Zyra’s op planten gebaseerde vaardigheden, gegenereerd door haar W, Rampant Growth en andere vaardigheden, geven haar uitzonderlijke mogelijkheden om de zone te controleren. Deze planten richten niet alleen consequent schade aan, maar creëren ook gebieden die tegenstanders moeten omzeilen, waardoor Ashe en Zyra zowel de lane als de teamgevechten kunnen domineren.

Bovendien beschikken beide champions over vaardigheden die bevorderlijk zijn voor het snel opruimen van minion waves. Ashe’s Volley en Zyra’s Deadly Spines kunnen effectief worden ingezet om golven op te duwen, waardoor ze het tempo van de lane kunnen bepalen en zich kunnen voorbereiden op objectives zoals Dragon.

Als je zo ver mogelijk van de bot lane wilt blijven, bekijk dan hier onze gids voor de beste keuzes in High Elo voor de top lane:

About Author

Olny

Olny is een eSport-medium dat zich richt op het leveren van nieuws, analyses en verslagen over de spannendste eSport-evenementen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *