May 30, 2024
eSports eSports Nieuws

Speculatie: Aankomende lancering van een nieuwe Prince of Persia-titel in mei

  • April 11, 2024
  • 4 min read
Speculatie: Aankomende lancering van een nieuwe Prince of Persia-titel in mei

Ubisoft heeft officieel een nieuwe toevoeging aan de Prince of Persia-serie aangekondigd, “The Rogue Prince of Persia”, die op 14 mei 2024 in Steam Early Access komt. Deze aankondiging volgt op het recente succes van “Prince of Persia: The Lost Crown” en markeert een belangrijke uitbreiding van de franchise met een frisse gameplay-aanpak, ontwikkeld door Evil Empire, de studio die bekend staat om zijn werk aan de populaire roguelite Dead Cells.

Over Prince of Persia

“Prince of Persia is een bekende videogame-franchise die zich sinds de start in 1989 sterk heeft ontwikkeld. Aanvankelijk was het een side-scrolling platformgame voor de Apple II, maar de serie heeft zich uitgebreid naar verschillende genres, waaronder action-adventure en hack-and-slash. De spellen spelen zich af in een fantastische versie van het oude Perzië en draaien om de avonturen van de prins met de titel. De verhaallijnen bestaan vaak uit tijdmanipulatie, gevechten en het oplossen van puzzels. Een van de bekendste delen, “Prince of Persia: The Sands of Time”, introduceert de Dagger of Time, een belangrijk artefact waarmee de prins de tijd kan beheersen, wat een uniek spelmechanisme en verhaalelement toevoegt. De serie bevat ook “Prince of Persia: The Lost Crown”, een side-scrolling platformgame waarin Sargon, een lid van de elite “Onsterfelijke” troepen van het Perzische koninkrijk, wordt gevolgd op een zoektocht om een ontvoerde kroonprins te redden.

De serie is ook bewerkt tot andere media, waaronder een actiefilm met de titel “Prince of Persia: The Sands of Time” uit 2010. De film is geregisseerd door Mike Newell en geproduceerd door Jerry Bruckheimer. Jake Gyllenhaal speelt de rol van Dastan, een straatjongen die geadopteerd is door de koning van Perzië en verwikkeld raakt in een complot met de heilige Dagger of Time. De film is gebaseerd op elementen uit de gelijknamige videogame en de vervolgen daarop en bevat actie, humor en een verhaal dat draait om tijdmanipulatie, verraad en de zoektocht om een catastrofale toekomst te voorkomen.

Een nieuwe richting voor Prince of Persia

“The Rogue Prince of Persia” wijkt af van zijn voorgangers door roguelite-elementen, een genre dat wordt gekenmerkt door procedurele generatie en permadeath, in de gameplay te verwerken. Deze nieuwe titel behoudt de klassieke melee gevechten en acrobatische dapperheid van de prins, maar introduceert een unieke twist met een roguelite functie die de prins in staat stelt om terug te keren naar een hub genaamd “The Oasis” wanneer hij omkomt. Deze functie is ontworpen om diepte en herspeelbaarheid toe te voegen en daagt spelers uit om hun vaardigheden bij elke run te verbeteren.

Artistieke en gameplay-innovaties

De artistieke richting van het spel is sterk geïnspireerd op Frans-Belgische strips en biedt een levendige en kenmerkende visuele stijl die zich onderscheidt van eerdere delen in de serie. Qua gameplay bevat “The Rogue Prince of Persia” intense platformuitdagingen en vechtmechanieken die bestaan uit een mix van combo’s met één druk op de knop, speciale moves en afstandsaanvallen. De aanwezigheid van omgevingsgevaren en vallen, zoals spijkerkuilen en buizerds, maakt het spel nog uitdagender en complexer.

Ontwikkeling en betrokkenheid van de community

De ontwikkeling van “The Rogue Prince of Persia” begon vier jaar geleden, na een samenwerkingsovereenkomst tussen Ubisoft en Evil Empire op GDC 2019. Het spel wordt ontwikkeld met aanzienlijke input van de community, met als doel om continu te evolueren op basis van feedback van spelers. Deze aanpak volgt het succesvolle model van Dead Cells, dat tijdens de Early Access-fase een substantiële community-gedreven ontwikkeling kende.

Early Access en toekomstplannen

Ubisoft’s beslissing om “The Rogue Prince of Persia” in Early Access te lanceren, is bedoeld om de community de kans te geven de ontwikkeling van het spel vorm te geven. De Early Access-fase zal regelmatige updates bevatten, waarbij nieuwe levels, eindbazen, wapens, vijanden en andere verbeteringen worden geïntroduceerd. Deze strategie is erop gericht om het spel te verfijnen en de inhoud uit te breiden voor een volledige release.

Conclusie

Met “The Rogue Prince of Persia” leveren Ubisoft en Evil Empire een spel af dat niet alleen een eerbetoon is aan de Prince of Persia-serie, maar ook de grenzen van het genre verlegt door innovatieve roguelite-mechanica te introduceren. Fans van de serie en nieuwe spelers hebben veel om naar uit te kijken als de game in mei op Steam verschijnt.

About Author

Olny

Olny is een eSport-medium dat zich richt op het leveren van nieuws, analyses en verslagen over de spannendste eSport-evenementen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *